Урок української мови 5 клас
Тема. Узагальнення і систематизація знань з теми «Однорідні члени речення». «Вставні слова». «Узагальнювальні слова».
«Складні речення».
Мета: узагальнити і систематизувати вивчене про однорідні члени речення, узагальнювальні слова при однорідних членах речення,
вставні слова,звертання,складні речення;правильно розставляти розділові знаки при однорідних членах речення, узагальнювальних
словах,вставних словах, звертаннях, складних реченнях; перевірити рівень знань з теми;удосконалювати пунктуаційні вміння та навички;розвивати увагу,кмітливість,уміння застосовувати набуті знання практично;виховувати любов до природи,рідного краю.
Тип уроку: урок систематизації й узагальнення знань.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-Сьогодні на уроці ми узагальнемо і систематизуємо ваші знання з теми «Однорідні члени речення», «Узагальнювальне слово при однорідних членах речення», «Звертання», «Вставні слова», «Складне речення».
-Чого ви чекаєте від урока?
ІІІ.Актуалізація опорних знань.
1.Склади речення.
Утворити речення зі слів,розставити розділові знаки і записати.
(У густому лісі посплітали віти дуби,берези,сосни,ялинки.)
-Чому поставили коми?
2. «Закінчи речення…»
-Однорідні члени речення…
-Кому між однорідними членами речення ставимо,якщо…
-Кому не ставимо,якщо…
-Узагальнювальне слово…
-Розділові знаки при узагальному слові…
-Звертання називають…
-Розділові знаки при звертанні…
-Вставне слово це…
-Розділові знаки при вставних словах…
-Звертання і вставні слова…
-Просте речення…
-Складне речення…
ІV.Узагальнення і систематизація знань.
1.«Творчий доробок»
Вставити однорідні члени речення.
Скоро перший сніг впаде на …, … , … .Він посріблить гілля …,…,
і … .Зеленавою кригою вкриється вода … , … і … .
2.Скласти речення за схемами.
- Про природу,про зимові пейзажі.
О і О,О і О – УС.
УС: О,О,О.
3.Розігрування діалогу.Робота в парах.
-Розіграти діалог в парах,використовуючи звертання та вставні слова про улюблену пору року.А вам в цьому допоможуть малюнки.
4.Хвилинка релаксації.
-Уявіть собі,що скоро з неба почне падати перший сніг,білий,пухнастий.Ви підставляєте долоні і сніжинка за сніжинкою опускаються на ваші ручки.Снігу стає все більше і більше.Він поступово закутує чорну землю.Все навкруги стає білим.
5. «Склади прислів’я»
Літо збирає,а зима з’їдає.
Сонце блищить,а мороз тріщить.
Поле бачить,а ліс чує.
-Які це речення?
6. «Цифровий диктант»
На листочках записані речення.Вам потрібно лише за допомогою цифр позначити і записати порядок цих речень.
Настав теплий ранок,дихає свіжістю земля.Кленовий листочок покружляв у повітрі й упав у калюжу.У лісі сльозяться крихітні струмки,розквітає кожна квітка.За селом починався гай,і вузенька стежка вела через нього.Все навкруги замирає.Пташки довкола затихають.
Ключ.2,1,2,2,1,1.
7.Синтаксичний розбір речення.
Кленовий листок покружляв у повітрі і упав у калюжу.(Речення розповідне,неокличне,просте,ускл.однор.членами речення)
8.Тестові завдання.
ТЕСТИ
1. У якому варіанті представлено речення з однорідними додатками?
А Я йду вздовж узлісся і насолоджуюся цією казковою красою.
Б Зима встановлює свої закони й правила.
В Сніг переливається різнобарвною веселкою, легкий морозець.
2. У якому варіанті при узагальнювальному слові ставимо тире? (Розділові знаки не розставлені)
А Життя прожити не поле перейти.
Б Пронеслася над галявиною ціла зграйка птахів сороки ворони граки.
В На галявині в лісі в полі всюди чується гомін птахів.
3. У якому варіанті представлено речення зі звертанням?
А Зігрій сонечко тепле нашу землю.
Б Сонечко яскраве гріє весело та радісно.
В Сяє сонце пливуть хмаринки щебечуть птахи.
4. У якому варіанті правильно розставлені розділові знаки?
А Усе це: мішечки з горішками, шишками та грибами принесли в подарунок білочці.
Б Усе це: мішечки з горішками, шишками та грибами — принесли в подарунок білочці.
В Усе це — мішечки з горішками, шишками та грибами принесли в подарунок білочці.
5. У якому варіанті правильно виділене вставне слово?
А Пішла вона ще під інше віконце послухати може, там на неї чекають
Б Пішла вона ще під інше віконце послухати, може, там на неї чекають
В Пішла вона ще під інше віконце послухати, може там на неї чекають
6. У якому варіанті представлене складне речення?
А Та ворона, хоч і довго жила й багато бачила, завжди крякала щось неприємне.
Б А вона почула й передумала до нас іти .
В До нас прилетіла на срібних конях всемогутня зима, і скоро випав сніг.
Відповіді.
1.Б
2.В
3.А
4.А
5.Б
6.В
V. Підсумок уроку
1.Намистинки знань.
замислився…
зрозумів…
Сьогодні на уроці я
навчився…
усвідомив…
порадів…
2.Оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання.
1.Скласти твір –мініатюру(5-6 речень) про улюблену пору року,використовуючи вставні слова,узагальнювальні слова при однорідних членах речення.
2.Підготуватися до контрольної роботи.