Урок української мови 5 клас

 

Тема. Узагальнення і систематизація знань з теми «Однорідні члени речення». «Вставні слова». «Узагальнювальні слова».

«Складні речення».

 

Мета: узагальнити і систематизувати вивчене про однорідні члени речення, узагальнювальні слова при однорідних членах речення,

вставні слова,звертання,складні речення;правильно розставляти розділові знаки при однорідних членах речення, узагальнювальних

словах,вставних словах, звертаннях, складних реченнях; перевірити рівень знань з теми;удосконалювати пунктуаційні вміння та навички;розвивати увагу,кмітливість,уміння застосовувати набуті знання практично;виховувати любов до природи,рідного краю.

 

Тип уроку: урок систематизації й узагальнення знань.

 

                                        Хід уроку

 

І. Організаційна частина.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

-Сьогодні на уроці ми узагальнемо і систематизуємо ваші знання з теми «Однорідні члени речення», «Узагальнювальне слово при однорідних членах речення», «Звертання», «Вставні слова», «Складне речення».

-Чого ви чекаєте від урока?

 

ІІІ.Актуалізація опорних знань.

 

1.Склади речення.

Утворити речення зі слів,розставити розділові знаки і записати.

 

(У густому лісі посплітали віти дуби,берези,сосни,ялинки.)

 

-Чому поставили коми?

 

2. «Закінчи речення…»

 

-Однорідні члени речення…

-Кому між однорідними членами речення ставимо,якщо…

-Кому не ставимо,якщо…

-Узагальнювальне слово…

-Розділові знаки при узагальному слові…

-Звертання називають…

-Розділові знаки при звертанні…

-Вставне слово це…

-Розділові знаки при вставних словах…

-Звертання і вставні слова…

-Просте речення…

-Складне речення…

 

ІV.Узагальнення і систематизація знань.

 

1.«Творчий доробок»

  Вставити однорідні члени речення.

 

Скоро перший сніг впаде на …, … , … .Він посріблить гілля …,…,

і … .Зеленавою кригою вкриється вода … , … і … .

 

2.Скласти речення за схемами.

- Про природу,про зимові пейзажі.

 

О і О,О і О – УС.

УС: О,О,О.

 

3.Розігрування діалогу.Робота в парах.

 

-Розіграти діалог в парах,використовуючи звертання та вставні слова про улюблену пору року.А вам в цьому допоможуть малюнки.

 

4.Хвилинка релаксації.

 

-Уявіть собі,що скоро з неба почне падати перший сніг,білий,пухнастий.Ви підставляєте долоні і сніжинка за сніжинкою опускаються на ваші ручки.Снігу стає все більше і більше.Він поступово закутує чорну землю.Все навкруги стає білим.

 

5. «Склади прислів’я»

 

Літо збирає,а зима з’їдає.

Сонце блищить,а мороз тріщить.

Поле бачить,а ліс чує.

 

-Які це речення?

 

6. «Цифровий диктант»

 

На листочках записані речення.Вам потрібно лише за допомогою цифр позначити і записати порядок цих речень.

 

Настав теплий ранок,дихає свіжістю земля.Кленовий листочок покружляв у повітрі й упав у калюжу.У лісі сльозяться крихітні струмки,розквітає кожна квітка.За селом починався гай,і вузенька стежка вела через нього.Все навкруги замирає.Пташки довкола затихають.

                    Ключ.2,1,2,2,1,1.

 

7.Синтаксичний розбір речення.

 

Кленовий листок покружляв у повітрі і упав у калюжу.(Речення розповідне,неокличне,просте,ускл.однор.членами речення)

 

8.Тестові завдання.

ТЕСТИ

1.  У якому варіанті представлено речення з однорідними додатками?

А Я йду вздовж узлісся і насолоджуюся цією казковою красою.

Б Зима встановлює свої закони й правила.

В Сніг переливається різнобарвною веселкою, легкий морозець.

2.  У якому варіанті при узагальнювальному слові ставимо тире? (Розділові знаки не розставлені)

А Життя прожити не поле перейти.

Б Пронеслася над галявиною ціла зграйка птахів сороки ворони граки.

В На галявині в лісі в полі всюди чується гомін птахів.

3.  У якому варіанті представлено речення зі звертанням?

А Зігрій сонечко тепле нашу землю.

Б Сонечко яскраве гріє весело та радісно.

В Сяє сонце пливуть хмаринки щебечуть птахи.

4.  У якому варіанті правильно розставлені розділові знаки?

А Усе це: мішечки з горішками, шишками та грибами принесли в подарунок білочці.

Б Усе це: мішечки з горішками, шишками та грибами — принесли в подарунок білочці.

В Усе це — мішечки з горішками, шишками та грибами принесли в подарунок білочці.

5. У якому варіанті правильно виділене вставне слово?

А Пішла вона ще під інше віконце послухати може, там на неї чекають

Б Пішла вона ще під інше віконце послухати, може, там на неї чекають

В Пішла вона ще під інше віконце послухати, може там на неї чекають

6.  У якому варіанті представлене складне речення?

А Та ворона, хоч і довго жила й багато бачила, завжди крякала щось неприємне.

Б А вона почула й передумала до нас іти .

В До нас прилетіла на срібних конях всемогутня зима, і скоро випав сніг.

 

   Відповіді.

    1.Б

    2.В

    3.А

    4.А

    5.Б

    6.В

 

V. Підсумок уроку

 

1.Намистинки знань.

 

                                              замислився…

                                              

                                              зрозумів…

Сьогодні на уроці я

                                               навчився…

 

                                               усвідомив…

 

                                               порадів…

2.Оцінювання учнів.

 

VІ. Домашнє завдання.

 

1.Скласти твір –мініатюру(5-6 речень) про улюблену пору року,використовуючи вставні слова,узагальнювальні слова при однорідних членах речення.

 

2.Підготуватися до контрольної роботи.