Урок української літератури 5 клас
В.Симоненко – наш земляк. Казка « Цар Плаксій і Лоскотон »
Мета: ознайомити стисло учнів із життям і творчістю В. Симоненка, визначити ідейно-тематичне спрямування казки,простежити різні способи життя і поведінки дійових осіб; прослідкувати різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона ( песимістичну і оптимістичну ); пояснити відмінність прозової та віршової мови казок; розвивати культуру зв`язного мовлення учнів, вміння виразно й осмислено читтати казку, звертаючи увагу на ритм,риму,особливий порядок слів віршованої казки; висловлювати особисте ставлення до зображуваного, актуальність, формувати кругозір, світогляд, оптимістичний погляд на світ; виховувати почуття пошани, поваги, любові до українських письменників.
Обладнання: портрет письменника, малюнки до твору, текст казки, завдання.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
1. Організаційний момент.
- Добрий день, діти! Перевірте, чи все у вас готово до уроку? Чи лежать на столі підручник, зошит? Якщо все готово – починаємо урок.
11. Перевірка домашнього завдання.
- Вдома ви повинні були скласти план до казки І. Липи « Близнята ».
( Перевірка наявності планів до казки, зачитування декількома учнями планів ).
1. Бесіда.
- Яка мета написання І. Липою твору « Близнята »?
- Чому поведінка братів-близнюків- це різні життєві шляхи? Обгрунтуйте власну думку.
- Що І. Липа розуміє під словом « щастя »? Які його складові?
2. Метод « Мікрофон ».
- Що ви розумієтє під словом « щастя »?
( Діти передаючи уявний « мікрофон » висловлюють свою думку ).
111. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда.
- Дайте визначення літературній казці як жанру.
- Чим відрізняється літературна казка від народної, що їх єднає?
- Які літературні казки ви знаєте як українські , так і інших народів?
- Чому письменники зверталися до жанру казки?
- Чим вам подобаються казки? Чого вони навчають і виховують?
1V. Засвоєння нового матеріалу.
1. Повідомлення теми, мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми познайомимося з життям і творчістю В. Симоненка. Прочитаємо його казку « Цар Плаксій і Лоскотон » , простежимо різні способи життя і поведінки дійових осіб, прстежимо відмінність прозової та віршової мови казок, будемо вчитися правильно висловлювати свої думки.
2. Розповідь вчителя про життя і творчість В. Симоненка.
- Василь Андрійович Симоненко народився 1935р. в с. Біївці на Полтавщині в селянській родині.Ріс напівсиротою, без батька. Навчаючись у школі, був дуже здібним учнем. Мати багато працювала, щоб підтримати сина. Їй допомагали і дідусьз бабусею, які дуже любили свого обдарованого онука. Василь ріс допитливим хлопцем, багато читав. Після середньої школи вступив до Київського університету на факультет журналістики. У студентські роки захоплювався поезією, виступав з читаннями власних віршів на засіданням університетьської літературної студії. По закінченні навчання в 1957 р. Поїхав ло Черкас на журналістську роботу. Працював у газетах « Черкаська правда», « Молодь Черкащини ». Був власним кореспондентом « Київської робітничої газети » на Черкащині. Перша збірка під назвою « Тиша і грім » ( 1962 р. ) В. Симоненка засвідчила, що в українську літературу поийшов справді високообдарований, з чистим сумлінням поет, серце якого пройняте всіма тривогами і болями рідного народу. Свідченням цього є казка
« Цар Плаксій і Лоскотон » . І хоча поет прожив тільки 28 років, його твори полюбляють і цінують як дорослі, так і діти.
3. Аналізування казки В. Симоненка « Цар Плаксій та Лоскотон ».
- Вдома ви повинні були виразно прочитати казку, тому ми зараз попрацюємо над її змістом. Працювати ви бедете в малих групах.
3.1.Визначення теми казки.
- Давайте перш за все визначимо тему казки «Цар Плаксій та Лоскотон ». Нагадую, що тема тексту – це його зміст , те, про що в ньому йдеться.
( Діти обговорюють в малих групах, відповіді висловлюють, вчитель вибирає найзмістовнішу або доповнює попередні відповіді. На дошці вивішується аркуш із відповіддю ).
Орієнтовна відповідь.
Тема: зображення казкового царства, де панує сум, сльози, жорстокість, насилля, гноблення простого люду і тієї сили ( Лоскотон ), яка протистоїть цьому; бореться за радість, волю, щастя і разом з народними масами перемагає сили зла, несправедливості.
3.2. Визначення ідеї казки.
- Визначаємо ідею казки. Нагадую,що ідея казки – це те в змісті твору, що прославляється чи засуджується.
( Діти обговорюють в малих групах, відповіді висловлюють, вчитель вибирає найзмістовнішу або доповнює попередні відповіді. На дошці вивішується аркуш із відповіддю ).
Орієнтовна відповідь.
Ідея: засудження лицемірства,будь- якого глоблення, приниження , рабства, уславлення мужності, героїзму ватажків із народу, які можуть очолити боротьбу з жорстокістю за щастя в ріднім краю.
3.3. Визначення жанру казки.
- До якого жанру відноситься ця казка?
( Діти обговорюють в малих групах, відповіді висловлюють, вчитель вибирає найзмістовнішу або доповнює попередні відповіді. На дошці вивішується аркуш із відповіддю ).
- Вірно. Це літературна віршована казка.
3.4. Теорія літератури.
- Ми зараз з вами запишемо в зошити теорію літератури.
- Віршована мова- ритмічно організована мова з метою посилення її виразності й емоційності.
- Рима- повтор звуків, які пов’язують закінчення двох або більше рядків (наприклад, ,,Грози-морози”),співзвучність у кінці рядків, композіційно-звуковий повтор у кінці двох або кількох рядків.
-Строфа- група віршів пов’язаних смисловим сполученням двох чи кількох віршованих рядків, об’єднаних рим та загальною інтонацією.
- Давайте підтвердимо наші знання на практиці. Поділимо перші чотири рядки казки на склади, поставимо наголос і накреслимо схему, позначивши наголошені склади рискою ( — ), а ненаголошені – дужкою ( ٮ ).
Та´м, де го´ ри і до ли´ ни,
— ٮ — ٮ ٮ ٮ — ٮ
Де´ гу ля´ є віт ро ві´й, -
— ٮ — ٮ ٮ ٮ —
Та´м цві те´ кра са´- кра ї´ на
— ٮ — ٮ — ٮ — ٮ
З ди´в ним і´м` ям Сльо зо ли´й
— ٮ — ٮ ٮ ٮ —
— ٮ — ٮ — ٮ — ٮ
— ٮ — ٮ ٮ ٮ —
— ٮ — ٮ — ٮ — ٮ
— ٮ — ٮ ٮ ٮ —
- Отже, переважно чергуються наголошений склад із ненаголошеним, що створює відповідний ритм. Випишемо останні слова з перших чотирьох рядків казки:
.......... долини,
¯¯
.......... вітровій,-
¯¯
.......... країна
¯¯
.......... Сльозолий
¯¯
- Закінчення співзвучні, отже, тут наявна рима.
Рими бувають різні: точні й неточні; суміжні, перехресні, кільцеві; чоловічі, жіночі тощо. Але про це ви дізнаєтесь пізніше.
3.5. Побудова казки.
- Казка складаєтся з 6 частин, кожна з яких має назву:
1.Цареве сімейство.
2.Дядько Лоскотон.
3.Арешт Лоскотона.
4.Весілля в палаці.
5.Звільнення Лоскотона.
6.Продовження весілля.
- Добре, давайте згадаємо з яких елементів складається казки. Коротко розповісти зміст певної частини. « Зеленушки » готують розповідь про зміст вступу, « Кароокі » - основну частину, « Блакить неба » - кінцівку.
( Діти обговорюють в малих групах, відповіді висловлюють, вчитель вибирає найзмістовнішу або доповнює попередні відповіді. На дошці вивішується аркуш із відповіддю ).
Орієнтовна відповідь.
Вступ. 1,2 частини казки, де читач знайомиться з царством Плаксія, його родиною, сумними і жорстокими законами та дядьком Лоскотоном, якій рідко протиставляється Плаксію.
Основна частина. 3,4 частини казки, де переслідування, а потім ув’язнення Лоскотона Плаксієм як небезпечної людини; весілля капітана Макаки і Нудоти.
- Кінцівка 5,6 частини;перемога добра і справедливості-визволення народом Лоскотона, знишення царства Плаксія.
3.6. Персонажі казки.
- Давайте назвемо з вами персонажів казки.
Орієнтовна відповідь.
Цар Плаксій,його дочки Нудота,Вай-Вай, Плакота, сини Плаксуни, гвардійці-забіякі, капітан Макака, Лоскотон, діти, батраки й робітники.
V. Закріплення нового матеріалу.
1.Бесіда.
- Стисло опишіть родину царя Плаксія.
- Як характеризують персонажів твору їх імена?
- Який стиль управління був у Плаксія? ( Авторитарний ). Підтвердіть словами тексту.
- Що свідчить про любов людей до Лоскотона?
- У чому полягає різниця авторського ставлення до персонажів твору, яку він виражає через портрет?
- Як у казці Лоскотону протиставляється капітан Макака?
- Охарактеризуйте Макаку, застосовуючи використане автором порівняння « яу змія ».
- Як у творі відображені народні маси, їх діти (« голодні малечі »)? Чому В. Симоненко їх називає « здруженою сім’єю »?
- Як у казці прослідковується мотив соціальної нерівності, гноблення народу? Підтвердіть це словами з тексту.
- Чи протиставляється на прикладі цієї казки песимизм і оптимізм? Наведіть переконливі обгрунтування.
- Чому письменник наприкінці казки так докладно описує, як потрапити в країну, де постійно панує сміх, радість, доброта, але врешті-решт шлях губиться?
2. Метод « Прес».
- Використовуючи метод « Прес» доведіть, що твір « Цар Плаксій та Лоскотон »-це казка.
V1. Домашнє завдання.
- Вдома вам необхідно буде знайти в тексті частини, де описуються цар Плаксій і Лоскотон. Скласти їх порівняльну характеристику і записати її в зошит. Наприклад, зовнішність- знайти опис зовнішності одного і другого.
V11. Підсумок уроку.
- Що нового ви сьогодні дізналися на уроці?
- З творчістю якого письменника познайомилися?
- Роботу над цим твором продовжимо з вами на наступному уроці, коли будемо обговорувати образи Плаксія і Лоскотона.
( Вчитель аналізує роботу малих груп і виставляє оцінки, коментуючи їх ).