Урок української літератури 5 клас

 

В.Симоненко – наш земляк. Казка « Цар Плаксій і Лоскотон »

Мета: ознайомити стисло учнів із життям і творчістю  В. Симоненка, визначити ідейно-тематичне спрямування казки,простежити різні способи життя і поведінки дійових осіб; прослідкувати різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона ( песимістичну і оптимістичну ); пояснити відмінність прозової та віршової мови казок; розвивати культуру зв`язного мовлення учнів, вміння виразно й осмислено читтати казку, звертаючи увагу на ритм,риму,особливий порядок слів віршованої казки; висловлювати особисте ставлення до зображуваного, актуальність, формувати кругозір, світогляд, оптимістичний погляд на світ; виховувати почуття пошани, поваги, любові до українських письменників.

Обладнання: портрет письменника,  малюнки до твору, текст казки, завдання.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

1. Організаційний момент.

 - Добрий день, діти! Перевірте, чи все у вас готово до уроку? Чи лежать на столі підручник, зошит? Якщо все готово – починаємо урок.

11. Перевірка домашнього завдання.

- Вдома ви повинні були скласти план до казки  І. Липи « Близнята ».

( Перевірка наявності планів до казки, зачитування декількома учнями планів ).  

1. Бесіда.

- Яка мета написання І. Липою твору « Близнята »?

- Чому поведінка братів-близнюків- це різні життєві шляхи? Обгрунтуйте власну думку.

- Що І. Липа розуміє під словом « щастя »? Які його складові?

2. Метод « Мікрофон ».

- Що ви розумієтє під словом « щастя »?

( Діти передаючи уявний « мікрофон » висловлюють свою думку ).

111. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда.

- Дайте визначення літературній казці як жанру.

- Чим відрізняється літературна казка від народної, що їх єднає?

- Які літературні казки ви знаєте як українські , так і інших народів?

- Чому письменники зверталися до жанру казки?

- Чим вам подобаються казки? Чого вони навчають і виховують?

1V. Засвоєння нового матеріалу.

1. Повідомлення теми, мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми познайомимося з життям і творчістю В. Симоненка. Прочитаємо його казку « Цар Плаксій і Лоскотон » , простежимо різні способи життя і поведінки дійових осіб, прстежимо відмінність прозової та віршової мови казок, будемо вчитися правильно висловлювати свої думки.

2. Розповідь вчителя про життя і творчість В. Симоненка.

- Василь Андрійович Симоненко народився 1935р. в с. Біївці на Полтавщині в селянській родині.Ріс напівсиротою, без батька. Навчаючись у школі, був дуже здібним учнем. Мати багато працювала, щоб підтримати сина. Їй допомагали і дідусьз бабусею, які дуже любили свого обдарованого онука. Василь ріс допитливим хлопцем, багато читав. Після середньої школи вступив до Київського університету на факультет журналістики. У студентські роки захоплювався поезією, виступав з читаннями власних віршів на засіданням університетьської літературної студії. По закінченні навчання в 1957 р. Поїхав ло Черкас на журналістську роботу. Працював у газетах « Черкаська правда», « Молодь Черкащини ». Був власним кореспондентом « Київської робітничої газети » на Черкащині. Перша збірка під назвою « Тиша і грім » ( 1962 р. ) В. Симоненка засвідчила, що в українську літературу поийшов справді високообдарований, з чистим сумлінням поет, серце якого пройняте всіма тривогами і болями рідного народу. Свідченням цього є казка

« Цар Плаксій і Лоскотон » . І хоча поет прожив тільки 28 років, його твори полюбляють і цінують як дорослі, так і діти.

3. Аналізування казки В. Симоненка « Цар Плаксій та Лоскотон ».

 - Вдома ви повинні були виразно прочитати казку, тому ми зараз попрацюємо над її змістом. Працювати ви бедете в малих групах.

3.1.Визначення теми казки.

- Давайте перш за все визначимо тему казки «Цар Плаксій та Лоскотон  ». Нагадую, що тема тексту – це його зміст , те, про що в ньому йдеться.

( Діти обговорюють в малих групах, відповіді висловлюють, вчитель вибирає найзмістовнішу або доповнює попередні відповіді. На дошці вивішується аркуш із відповіддю ).

Орієнтовна відповідь.

Тема: зображення казкового царства, де панує сум, сльози, жорстокість, насилля, гноблення простого люду і тієї сили ( Лоскотон ), яка протистоїть цьому; бореться за радість, волю, щастя і разом з народними масами перемагає сили зла, несправедливості.

3.2. Визначення ідеї казки.

- Визначаємо ідею казки. Нагадую,що ідея казки – це те в змісті твору, що прославляється чи засуджується.

 ( Діти обговорюють в малих групах, відповіді висловлюють, вчитель вибирає найзмістовнішу або доповнює попередні відповіді. На дошці вивішується аркуш із відповіддю ).

Орієнтовна відповідь.

Ідея: засудження лицемірства,будь- якого глоблення, приниження , рабства, уславлення мужності, героїзму ватажків із народу, які можуть очолити боротьбу з жорстокістю за щастя в ріднім краю.

3.3. Визначення жанру казки.

- До якого жанру відноситься ця казка?

( Діти обговорюють в малих групах, відповіді висловлюють, вчитель вибирає найзмістовнішу або доповнює попередні відповіді. На дошці вивішується аркуш із відповіддю ).

- Вірно. Це літературна віршована казка.

3.4. Теорія літератури.

- Ми зараз з вами запишемо в зошити теорію літератури.

- Віршована мова- ритмічно організована мова з метою посилення її виразності й емоційності.

- Рима- повтор звуків, які пов’язують закінчення двох або більше рядків (наприклад, ,,Грози-морози”),співзвучність у кінці рядків, композіційно-звуковий повтор у кінці двох або кількох рядків.

-Строфа- група віршів пов’язаних смисловим сполученням двох чи кількох віршованих рядків, об’єднаних рим та загальною інтонацією.

- Давайте підтвердимо наші знання на практиці. Поділимо перші чотири рядки казки на склади,  поставимо наголос і накреслимо схему, позначивши наголошені склади рискою    ( — ), а ненаголошені – дужкою ( ٮ ).

 

Та´м,  де  го´  ри   і   до  ли´  ни,

 —     ٮ    —   ٮ   ٮ ٮ   —    ٮ

 Де´   гу   ля´  є    віт  ро  ві´й, -

 —    ٮ    —   ٮ    ٮ   ٮ    —

Та´м   цві  те´ кра  са´- кра  ї´ на

—     ٮ     —  ٮ     —  ٮ   —  ٮ

З ди´в ним і´м`  ям Сльо зо  ли´й 

  —       ٮٮ          ٮ    ٮ    —

 

 

—       ٮ      —     ٮ        —      ٮ     —     ٮ

—      ٮ       —     ٮ        ٮ      ٮ      —      

—       ٮ      —     ٮ        —      ٮ     —     ٮ

—      ٮ       —     ٮ        ٮ      ٮ      —      

 

- Отже, переважно чергуються наголошений склад із ненаголошеним,  що створює відповідний ритм. Випишемо останні слова з перших чотирьох рядків казки:

..........  долини,

                    ¯¯

..........  вітровій,-

                      ¯¯

..........  країна

                   ¯¯

..........  Сльозолий

                          ¯¯

- Закінчення співзвучні, отже, тут наявна рима.

  Рими бувають різні: точні й неточні; суміжні, перехресні, кільцеві; чоловічі, жіночі тощо. Але про це ви дізнаєтесь пізніше.

 

 3.5. Побудова казки.

- Казка складаєтся з 6 частин, кожна з яких має назву:

 1.Цареве сімейство.

 2.Дядько Лоскотон.

 3.Арешт Лоскотона.

 4.Весілля в палаці.

 5.Звільнення Лоскотона.

 6.Продовження весілля.

 - Добре, давайте згадаємо з яких елементів складається казки. Коротко розповісти зміст певної частини. « Зеленушки » готують розповідь про зміст вступу, « Кароокі » - основну частину, « Блакить неба » - кінцівку.

( Діти обговорюють в малих групах, відповіді висловлюють, вчитель вибирає найзмістовнішу або доповнює попередні відповіді. На дошці вивішується аркуш із відповіддю ).

Орієнтовна відповідь.

     Вступ. 1,2 частини казки, де читач знайомиться з царством Плаксія, його родиною, сумними і жорстокими законами та дядьком Лоскотоном, якій рідко протиставляється Плаксію.

Основна частина. 3,4 частини казки, де переслідування, а потім ув’язнення Лоскотона Плаксієм як небезпечної людини; весілля капітана Макаки і Нудоти.

- Кінцівка 5,6 частини;перемога добра і справедливості-визволення народом Лоскотона, знишення царства Плаксія.

3.6. Персонажі казки.

- Давайте назвемо з вами персонажів казки.

Орієнтовна відповідь.

Цар Плаксій,його дочки Нудота,Вай-Вай, Плакота, сини Плаксуни, гвардійці-забіякі, капітан Макака, Лоскотон, діти, батраки й робітники.

V. Закріплення нового матеріалу.

1.Бесіда.

- Стисло опишіть родину царя Плаксія.

- Як характеризують персонажів твору їх імена?

- Який стиль управління був у Плаксія? ( Авторитарний ). Підтвердіть словами тексту.

- Що свідчить про любов людей до Лоскотона?

- У чому полягає різниця авторського ставлення до персонажів твору, яку він виражає через портрет?

- Як у казці Лоскотону протиставляється капітан Макака?

- Охарактеризуйте Макаку, застосовуючи використане автором порівняння « яу змія ».

- Як у творі відображені народні маси, їх діти (« голодні малечі »)? Чому В. Симоненко їх називає « здруженою сім’єю »?

- Як у казці прослідковується мотив соціальної нерівності, гноблення народу? Підтвердіть це словами з тексту.

- Чи протиставляється на прикладі цієї казки песимизм і оптимізм? Наведіть переконливі обгрунтування.

- Чому письменник наприкінці казки так докладно описує, як потрапити в країну, де постійно панує сміх, радість, доброта, але врешті-решт шлях губиться?

2. Метод «  Прес».

- Використовуючи метод «  Прес» доведіть, що твір « Цар Плаксій та Лоскотон  »-це казка.

V1. Домашнє завдання.

- Вдома вам необхідно буде знайти в тексті частини, де описуються цар Плаксій і Лоскотон. Скласти їх порівняльну характеристику і записати її в зошит. Наприклад, зовнішність- знайти опис зовнішності одного і другого.

V11. Підсумок уроку.

-  Що нового ви сьогодні дізналися на уроці?

- З творчістю якого письменника познайомилися?

- Роботу над цим твором продовжимо з вами на наступному уроці, коли будемо обговорувати образи Плаксія і Лоскотона.

( Вчитель аналізує роботу малих груп і виставляє оцінки, коментуючи їх ).